zondag 2 december 2012

Hoofdstuk 2: Waarschuwing!



Allereerst een woord vooraf, voor dat er verder gelezen wordt in dit boek. Dit boek gaat over mijn en mijn mans leven met Poly Cysteus Ovarium Syndroom (PCOS), en alle gevolgen die voor ons daar bijhoren. Dat houdt in, dat voor mijzelf het onvruchtbaar zijn en het hebben van overgewicht een grote stempel op mijn leven drukt, maar evenzo op het leven van mijn man. Ik word geen mama, hij wordt geen papa. Ik draag een enorm overgewicht bij me, hij is sportman en wil het beste voor mij.

Dit boekje gaat niet alleen maar over de moeilijke tijden rond de pogingen om zwanger te worden, en het verdriet dat daar uit voortvloeit omdat we niet dat hebben kunnen bereiken wat we graag wilde. Ik heb geprobeerd om mijn, ons, leven op papier te zetten en daar horen dus ook andere gebeurtenissen bij. Dit maakt het boek een stuk completer.

Ik hoop dat ik met dit boekje, aan lotgenoten kan laten zien dat wij als PCOS vrouwen misschien wel tegen dezelfde problemen aan lopen, en dat wij met steun van andere lotgenoten onze weg vinden in de moeilijke tijden die we doormaken.

Verder hoop ik dat er met dit boekje meer begrip gekweekt wordt voor PCOS vrouwen. Voor mijzelf is het de worsteling met het overgewicht. Ik voel me vaak onbegrepen, of niet serieus genomen als ik dit met anderen bespreek. Ik hoop dat de medische wereld misschien wat meer inzicht krijgt in wat PCOS met ons doet. Dat er sneller een diagnose gesteld kan worden, zodat met juiste begeleiding een zo gezond mogelijke situatie gecreĆ«erd wordt voor de PCOS vrouw. Hiermee bedoel ik dat er tijdig een adequate actie opgezet moet worden door artsen, om vrouwen goed te informeren over het belang van bijvoorbeeld een aangepast eetpatroon, zodat excessief overgewicht kan worden tegengegaan. Hierdoor kunnen de PCOS verschijnselen teruggedrongen  worden, en zal de mogelijkheid tot zwangerschap toenemen.

Een vooruitziende blik kan een bergachtige weg plaveien om de zonnestralen van het geluk te vangen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten