zondag 2 december 2012

Hoofdstuk 3: Explosie van onbegrip


Nee, ik ben geen dokter, ik ben geen chirurg, ik ben niet eens een persoon die geleerd heeft voor diëtiste. En alles wat ik tot nu toe over mijn ziekte weet, heb ik alleen maar te danken aan mijzelf, mijn lotgenoten, en de verhalen die wij met elkaar kunnen delen.  Maar één ding weet ik zeker, de hele medische wereld heeft er geen snars van begrepen wat het inhoud om Poly Cysteus Ovarium Syndroom te hebben.

O ja, één klein ding kunnen ze soms voor je oplossen, en dat is als je een kinderwens hebt, je door allerlei ingrepen, misschien je eigen baby in je armen kunt houden. Maar hou je niet te strak vast aan deze medische strohalm. Het is namelijk niet altijd zo, dat het positief afloopt.

Verder wordt er eigenlijk geen aandacht besteed aan de ziekte. Ik zit me dan ook nu - na al die jaren dat ik het oordeel PCOS over een bureautafel toegeworpen kreeg - enorm te verbazen, dat ze er in Amerika toch eindelijk achter zijn gekomen dat de inname van koolhydraatrijk voedsel wel degelijk invloed heeft op de vruchtbaarheid van de vrouw. ( Telegraaf 2 februari 2010)

Hallo wordt eens wakker wetenschappelijke wereld. Zijn dit niet al uitkomsten die wij PCOS vrouwen al zeker 10 jaar geleden met elkaar besproken hebben. Toen wij voor de zoveelste keer een dieet gingen proberen omdat wij op onverklaarbare wijze ongelofelijk snel  dik werden. En dat toen het Atkins dieet overging in het South Beach dieet, wij elkaar op internetfora al gestimuleerd hebben om een ander voedingspatroon aan te nemen, dan dat het voedingscentrum ons voorschrijft. Dat wij echt een deel van de schijf van vijf maar beter konden mijden. Zijn wij de wetenschappelijke wereld dan toch een stuk sneller af, door zelf oplossingen te zoeken?

En waarom is dat in godsnaam nodig. Waarom is het in godsnaam nodig, dat wij PCOS vrouwen steeds niet begrepen worden door de huisartsen en diëtisten. Dat er ongelovig naar ons gekeken wordt, als we zeggen dat we niet eens zo heel veel eten, en zelfs nog sporten, maar dat we toch steeds dikker worden. Het is, het “niet interessant” vinden van de materie, dat artsen zich niet verdiepen in wat de PCOS vrouw moet doormaken. Ik vindt het zeer beschamend voor deze geleerde mensen,  dat ik als PCOS vrouw nergens met mijn probleem terecht kan, dat de gestudeerde persoon, die zich arts noemt, steeds zijn schouders ophaalt. Dat je zonder enige houvast, weer terug naar je eigen huis en wereld gaat, en je eigenlijk alleen maar oplossingen kunt vinden door te graven in de ervaringen van de andere vrouwen, je lotgenoten.

Daarbij is het ook nog moeilijk om je hoofd boven water te houden bij dit onbegrip, want een vrouw met PCOS heeft te weinig hormonen in haar lichaam, waardoor  je vlak kunt worden in je emotie, waardoor het moeilijk is om blij te zijn, maar waardoor het heel makkelijk is om diep weg te zakken in een depressie. Waar blijft het begrip en de kennis die ons reddingsvest kunnen zijn? Ik trap hard om boven te blijven, om niet te zinken in een poel van depressie, verdriet, en onbegrip.

Ja, er zijn wel diagnoses gesteld door artsen, dus er is ook wel onderzoek gepleegd. Het overgrote deel van PCOS vrouwen heeft een groot overgewicht, is verminderd vruchtbaar of zelfs geheel onvruchtbaar, heeft  last van te veel haargroei, of juist last van mannelijke kaalheid. Wij hebben een verhoogd risico op hart- en bloedvaat ziekten, diabetisch, en kanker.

Van al deze diagnoses is er werkelijk maar één waar misschien dan heel veel aandacht aan wordt besteed. Dat is de mogelijkheid bieden om een kindje te krijgen. Maar wat daarna? Wat als jij je kindje hebt kunnen baren, wat doet de medische wetenschap verder om jou lichaam de mogelijkheid te geven om gezond te worden? Eigenlijk niets. Dan komt het toch aan op de inventiviteit van de vrouwen zelf. De worsteling om gezond te worden. De worsteling om escalatie van de ziektes die op de loer liggen te voorkomen. De worsteling die altijd blijft.

Luctor et emergo ( worstel en kom boven)

Explosie van onbegrip is geschreven op  3 februari 2010. Een moment waar mijn gemoedsrust, die gemanipuleerd wordt door de anticonceptiepil, helemaal los gaat van alles. Het gevoel van niet begrepen worden, het gevoel van een vulkaan in je buik hebben die staat op uitbarsten, tranen die op de rand van je ooglid liggen, een moment waar alle woorden die mij bezig houden als een razende door mijn vingers worden uitgespuwd. Het moment dat mij doet beseffen dat er nog veel meer vrouwen zijn met deze gedachten, en daarom des te meer een reden om mijn verhaal op papier te zetten. Daarbij wil ik wel nog aangeven dat mijn onbegrip voor de medische wereld tot die grens reikt die ik tot nu toe zelf heb meegemaakt. Daarmee wil ik duidelijk maken dat er wellicht door groepen artsen veel onderzocht wordt waar wij misschien geen weet van hebben. Ik mag niet iedereen over één kam scheren, en daarom hierbij mijn excuus als ik mensen onrecht aan doe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten